Instrukcja obsługi ver. 1.1
Jak zacząć?
Co będzie potrzebne:
- Auraton Pulse
- Zasilacz USB (załączony w zestawie)
- Kabel USB-Micro USB (załączony w zestawie)
- Kabel Ethernet (załączony w zestawie)
- Router z dostępem do internetu i portem Ethernet
- Gniazdo zasilające dla Auraton Pulse
- Telefon/tablet z systemem Android/iOS oraz dostępem do internetu
1. Należy pobrać aplikację Auraton Smart z Google Play lub App Store.
2. Podłącz kabel sieciowy dołączony do zestawu do dowolnego, dostępnego portu LAN w Twoim routerze. Drugi koniec podłącz do centrali Auraton Pulse.
3. Połącz kablem Micro USB – USB Auraton Pulse z zasilaczem. Zasilacz włóż do gniazdka, aby zasilić centralę. Dioda na centrali po pewnym czasie powinna zaświecić się na zielono sygnalizując gotowość do pracy.
4. Otwórz aplikację Auraton Smart, w przypadku braku konta należy je utworzyć poprzez kliknięcie na „Utwórz konto” i wypełnienie formularza. W sytuacji jeśli masz już konto wystarczy wypełnić dane logowania się i kliknąć „Zaloguj się”.
5. Dioda w Auraton Pulse powinna świecić na zielono, jeśli tak nie jest, prawdopodobnie są problemy z połączeniem internetowym i proszę odnieść się do instrukcji urządzenia w celu znalezienia wskazówek do rozwiązania problemu.
6. Po zalogowaniu/utworzeniu konta aplikacja poprosi o zarejestrowanie centrali Auraton Pulse. Naciśnij przycisk „Dodaj”. W przypadku jeśli urządzenie nie zostało znalezione zdalnie, należy kliknąć przycisk „Dodaj urządzenie ręcznie”. W następnym oknie wprowadź 8 znakowy numer produktu, który można znaleźć na spodzie urządzenia. Następnie naciśnij przycisk „Dodaj”.
7. Auraton Pulse powinien zacząć mrugać na niebiesko, wówczas należy nacisnąć przycisk znajdujący się na górze obudowy z symbolem łańcucha. Dioda LED powinna wówczas przestać mrugać na niebiesko i zapalić się znowu na zielono.
Konto zostało już utworzone i powiązane z Twoją centralą Auraton Pulse. Możesz teraz zacząć dodawać swoje urządzenia.
Podstawowe operacje
Dodawanie urządzenia
W celu dodania nowego urządzenia naciśnij zielony przycisk z plusem znajdujący się na środku ekranu. Po pojawieniu się następnego ekranu należy nacisnąć ikonę domu z podpisem „Urządzenia”. Na kolejnym ekranie nazywamy dowolnie urządzenie, które dodajemy. Po uzupełnieniu nazwy należy nacisnąć przycisk „Dodaj” i włączyć tryb parowania na urządzeniu peryferyjnym zgodnie z jego instrukcją. Po poprawnym sparowaniu możemy dane urządzenie umieścić w dowolnym wcześniej dodanym pokoju oraz dołączyć go do ulubionych.
Sterowanie urządzeniem
Ekran sterowania urządzeniem uruchamiamy poprzez dłuższe naciśnięcia jego ikony w zakładce „Ulubione” lub pokoju do którego jest przypisany. Sterowanie urządzeniem odbywa się zgodnie z jego instrukcją.
Konfiguracja urządzenia
Z ekranu sterowania danym urządzeniem można przejść do jego ustawień poprzez naciśnięcie ikony „koła zębatego”. W zależności od urządzenia są różne możliwości jego konfiguracji. Zawsze jednak dostępne są następujące opcje: zmiana jego nazwy, zmiana przypisania do pokoju, dodanie do „Ulubionych”, aktualizacja oprogramowania, powiadomienia push.
Dodawanie pokoju
W celu dodania nowego pokoju tak samo jak przypadku dodawania nowego urządzenia, należy nacisnąć zielony przycisk z plusem znajdujący się na środku ekranu. Po pojawieniu się następnego ekranu należy nacisnąć ikonę z podpisem „Pokoje”. Następnie odpowiednio nazywamy pokój, wybieramy do której strefy ma należeć i klikamy „Dodaj pokój”.
Dodawanie funkcji
W celu dodania nowej funkcji tak samo jak przypadku dodawania nowego urządzenia, należy nacisnąć zielony przycisk z plusem znajdujący się na środku ekranu. Po pojawieniu się następnego ekranu naciskamy ikonę z podpisem „Funkcje”. Pod nazwą każdej funkcji znajduje się przykład jej użycia. Dokładniejsze informacje o funkcjach znajdują się w kolejnych rozdziałach.
Zakładka „Pokoje”
W zakładce „Pokoje” znajduje się lista dodanych pokoi z podziałem na strefy oraz z liczbą urządzeń przypisanych do danego pomieszczenia. Poprzez naciśnięcie na konkretną nazwę pokoju możemy przejść do ekranu, który przedstawia urządzenia do niego przypisane.
Strefy/pokoje
W celu dodania nowej strefy na ekranie „Pokoje” naciskamy na ikonę tuż obok nazwy zakładki. Na następnym ekranie klikamy przycisk „Dodaj strefę”, wypełniamy nazwę strefy i możemy ją dodać poprzez naciśnięcie przycisku. Na ekranie „Edytuj strefy” możemy zmienić kolejność stref poprzez przytrzymanie danej strefy i przeciągnięcie w dane miejsce. To samo można zrobić z pokojami poprzez wejście w listę pokoi konkretnej strefy(krótkie kliknięcie w nazwę) i wykonania takich samych czynności jak opisano wcześniej.
Zakładka „Ulubione”
W zakładce „Ulubione” możliwe jest monitorowanie i sterowanie wybranymi urządzeniami. W celu zmiany wartości parametrów danego urządzenia należy wejść w jego ekran sterowania, który został opisany wcześniej. W przypadku gdy urządzenie jest typu Włącz/Wyłącz np. zawór wody możliwe jest jego otwieranie/zamykanie bezpośrednio z ekranu „Ulubione”, poprzez krótkie naciśnięcie na jego ikonę. Kolejność urządzeń jest konfigurowalna poprzez naciśnięcie ikony w górnej części ekranu(obok nazwy „Ulubione”), a następnie przejście do ekranu edycji. Zmiana kolejności odbywa się poprzez dłuższe naciśnięcie danego urządzenia i przeciągnięcie w wybrane miejsce.
Jak działają funkcje?
Funkcje pozwalają zautomatyzować działanie urządzeń poprzez np. ustawienie harmonogramu ogrzewania na cały tydzień, włączanie podlewania ogrodu na jedną godzinę po zachodzie słońca itp. Obecnie istnieje kilka typów funkcji, które zostaną opisane w następnych rozdziałach. Trzeba mieć świadomość, że funkcje łączą urządzenia w cały system, bez ustawionych funkcji każde sparowane akcesorium działa niezależnie zgodnie z wewnętrznym programem. W celu np. współpracy termostatu i głowicy grzejnikowej jest wskazana wymiana dwóch parametrów pomiędzy tymi urządzeniami, mianowicie aktualnej temperatury w pomieszczeniu, jak i temperatury docelowej. Wspomnianą wymianę możemy ustawić wykorzystując funkcję o nazwie „Grupa”. W przypadku awarii połączenia internetowego, a tym samym braku kontaktu centrali Auraton Pulse z serwerem, nie należy się obawiać, że cały system nagle przestanie działać. W takiej sytuacji tracimy jedynie tymczasowo możliwość sterowania z aplikacji, ponieważ funkcje są zapisane w centrali i będą wykonywane dopóki Auraton Pulse będzie podłączony do sieci elektroenergetycznej.
Funkcja – Włącznik czasowy
Funkcja „Włącznik czasowy” służy do grupowania prostych akcji, które dzieją się w podobnym czasie np. włączenie kilku lamp na raz. Możliwe jest też dodanie opóźnienia pomiędzy dodanymi operacjami.
- Na starcie musimy ustalić czas i dni tygodnia na kiedy zaplanowaliśmy dane zdarzenie. Robimy to poprzez krótkie kliknięcie na ikonę „Czas” i „Dzień tygodnia”
2. Ustalając czas możemy wybrać pomiędzy konkretną godziną(którą ustawiamy klikając na pole poniżej napisu „Czas”), a powiązaniem naszej funkcji ze wschodami lub zachodami słońca.
3. Ustawiamy dzień tygodnia poprzez krótkie naciśnięcie na odpowiednią ikonę.
4. Dodajemy akcję do naszej funkcji poprzez kliknięcie „Dodaj działanie” z ekranu z punktu 1. W liście urządzeń znajdujemy to, które nas interesuje i krótko naciskamy na jego ikonę.
5. Po wybraniu urządzenia wybieramy parametr, który ma być zmieniany o wybranej porze.
6. W przedstawionym przykładzie „Lampka” w pokoju „Łazienka” będzie zapalana o 6.00 we wszystkie dni robocze(Pon.-Pt.). Możemy dodać kolejne działanie na innym urządzeniu lub dodatkowe opóźnienie akcji względem ustawionego czasu(6.00), klikając przycisk „Dodaj” z ikoną stopera.
7. Ustawienie opóźnienia.
8. W przedstawionym przykładzie „Lampka” w pokoju „Łazienka” będzie zapalana o 6.05 we wszystkie dni robocze(Pon.-Pt.), a o 6.00 będzie włączany dodatkowo „Wentylator”. Wartość parametru wykorzystywanego w akcji można zmienić poprzez krótkie naciśnięcie na ikonę któregokolwiek z dodanych działań. W takim razie, jeśli chcemy, np. żeby „Wentylator” był wyłączany to powinniśmy nacisnąć na jego ikonę, wówczas napis zmieni się na „Ustaw Włącznik Off”. Jak już uznajemy, że ustawiliśmy co chcieliśmy, to klikamy na strzałkę znajdującą się na górze, żeby przejść dalej.
9. Na koniec sprawdzamy, czy wszystko jest w porządku i nazywamy odpowiednio naszą funkcję. Akceptujemy zmiany przyciskiem na górze ekranu. Właśnie utworzyliśmy naszą funkcję!
Funkcja – Harmonogram
Funkcja „Harmonogram” służy ustawiania zmian parametru urządzenia w przedziale tygodniowym, np. temperatury docelowej w termostacie.
- W pierwszej kolejności wybieramy rodzaj parametru, którego będzie dotyczyć harmonogram poprzez krótkie naciśnięcie na interesujące nas urządzenia.
2. Wybieramy odpowiedni parametr i klikamy przycisk „Zrobione”. Na następnym ekranie przechodzimy dalej wykorzystując przycisk strzałki.
3. Na początku wybieramy dzień tygodnia klikając na odpowiednią literę i dodajemy zdarzenie.
4. Dodając zdarzenie wymagane jest ustawienie kiedy ono się zaczyna i kiedy kończy, a także jak zmienia się powiązany parametr. W celu ustawienia czasu klikamy na ikonę „Ustaw Początek Czas” i „Ustaw Koniec Czas”. Zmiany parametru dokonywane są poprzez krótkie naciśnięcie na ikonę z nim powiązaną.
5. Ustalając czas możemy wybrać pomiędzy konkretną godziną(którą ustawiamy klikając na pole poniżej napisu „Czas”), a powiązaniem naszej funkcji ze wschodami lub zachodami słońca.
6. Ustawiamy wartość wybranego przez nas parametru. W przypadku np. temperatury docelowej zmiana jest dokonywana poprzez przesunięcie suwakiem lub naciśnięcie przycisków plus i minus.
7. Przykładowy ekran ustawionego zdarzenia, który mówi o tym, że o 5.00 temperatura docelowa na termostacie zostanie ustawiona na 23 C, a o 9.00 zostanie zmieniona na 20 C. Zdarzenie ostatecznie dodajemy przyciskiem w górnej części ekranu.
8. Zdarzenie zostało dodane i możemy teraz dodać kolejne lub skopiować istniejące do innych dni tygodnia.
9. W przedstawionym przykładzie zostało dodane drugie zdarzenie stosując procedurę przedstawioną wcześniej. W kolejnym kroku oba zdarzenia są kopiowane do innych dni tygodnia używając przycisku „Skopiuj zdarzenie”. W następnym oknie wybieramy interesujące nas dni poprzez ustawienie odpowiednich suwaków.
10. W ostatnim kroku nazywamy odpowiednio nasz harmonogram i ewentualnie wybieramy dodatkowe urządzenia, których ma on dotyczyć. Przetwarzanie ustawionego harmonogramu może trochę zająć, jeśli wyskoczy dodatkowe okno o tym informujące po prostu klikamy „Ok” i przechodzimy dalej. Właśnie utworzyliśmy harmonogram!
Funkcja – Jeśli-Wykonaj
Funkcja „Jeśli-Wykonaj” służy do wiązania ze sobą dowolnych urządzeń, np. jeśli włączę światło w salonie to ustaw temperaturę docelową na termostacie na 23 C albo jeśli czujnik zalania wykryje zalanie to zamknij zawór wody. Możliwy jest również wybór jak urządzenia w sekcji „jeśli” mają być ze sobą powiązane, czy przez „i” czy „lub”. W przypadku jak będzie to spójnik „i” to wówczas wszystkie ustawione warunki muszą być prawdziwe np. jeśli włączę światło w salonie i w kuchni to włącz światło również w przedpokoju. W przypadku spójnika „i” możliwe jest również dodanie ograniczenie czasowego do działania funkcji, np. funkcja może działać tylko po zmierzchu od poniedziałku do piątku. W przypadku spójnika „lub” nie można ustawić ograniczenia czasowego, ale np. można powiązać wiele czujników zalania.
- Na początku klikamy w ikonę o nazwie „Dodaj urządzenie wyzwalające funkcję” i wybieramy urządzenie, które będzie inicjowało wybrane działanie.
2. Wybieramy interesujące nas urządzenie poprzez rozwinięcie listy urządzeń w danym pokoju i krótkie naciśnięcie na wybraną ikonę.
3. Zaznaczamy parametr, który ma być wykorzystywany w funkcji.
4. Jeśli mamy więcej niż jeden czujnik zalania to powtarzamy działania z punktów 2 i 3 dodając kolejny parametr.
5. Po wyborze parametrów w sekcji „Jeśli” dodajemy akcję, która ma wystąpić poprzez krótkie kliknięcie w ikonę „Dodaj Działanie”.
6. Postępujemy podobnie jak w punktach 2 i 3 dodając parametr, który będzie ustawiany w funkcji.
7. W przypadku gdy mamy więcej niż jeden czujnik zalania w sekcji „jeśli” to wiążemy je spójnikiem „lub” poprzez krótkie naciśnięcie na ikonę z „i”, wówczas zmieni ona swoją nazwę. Przedstawiony przykład będzie działał następująco, jeśli na którymkolwiek czujniku wystąpi zalanie to zamknij zawór wody. Można zmieniać wartość każdego parametru w funkcji poprzez krótkie naciśnięcie na jego ikonę.
8. W ostatnim kroku sprawdzamy czy wszystko jest w porządku i nazywamy naszą funkcję. Potwierdzamy jej utworzenie przyciskiem w górnej części ekranu. Właśnie utworzyliśmy nową zależność!
Jeśli warunki funkcji są połączone spójnikiem „i” to pojawi się dodatkowy ekran, który będzie pozwalał dodać ograniczenie czasowe.
Funkcja – Grupa
Funkcja „Grupa” jak sama nazwa wskazuje grupuje parametry urządzeń i synchronizuje ich wartości. Po utworzeniu grupy np. z parametru temperatury docelowej na termostacie i głowicy, każda zmiana wartości na którymkolwiek z urządzeń zostanie przesłana do pozostałych. Niektóre urządzenia mają parametr tylko do odczytu, czyli np. termostat ma wbudowany czujnik temperatury, którego wartość jest rozsyłana do głowic, które są połączone z nim w grupie.
- W pierwszym kroku wybieramy typ parametru, który chcemy grupować.
2. Po wybraniu rodzaju parametru zostanie wyświetlona lista urządzeń z podziałem na pokoje. Zaznaczamy interesujące nas akcesoria.
3. Sprawdzamy, czy wszystko się zgadza i nazywamy naszą funkcję. Potwierdzamy jej utworzenie przyciskiem w górnej części ekranu. Właśnie utworzyliśmy nową grupę!
Funkcja – Ogrzewanie
Funkcja „Ogrzewanie” służy do włączania ogrzewania bazując na wewnętrznym programie danego urządzenia. Wybieramy urządzenia, które będą wzywać do grzania(inicjować grzanie) oraz urządzenia wykonawcze, które fizycznie to ogrzewanie włączają. Bazując na przykładzie domu, gdzie w każdym pokoju jest termostat i głowica, a piec jest załączany osobnym urządzeniem, to wówczas głowice są tymi urządzeniami, które decydują, czy dane pomieszczenie wychłodziło się na tyle, żeby można było włączyć piec. Głowice włączają grzanie, jeśli obliczone procentowe otwarcie zaworu na kaloryferze jest powyżej 0. Prostszym przykładem jest sytuacja gdy w domu mamy tylko jeden termostat i załącznik pieca, wówczas termostat decyduje kiedy włączane jest ogrzewanie.
- W pierwszym kroku wybieramy urządzenia, które będą inicjować ogrzewanie. W przedstawionym przykładzie, jeśli którakolwiek głowica na kaloryferze, będzie miała otwarcie zaworu powyżej 0% to włączy piec.
2. W drugim kroku wybieramy urządzenie, które fizycznie będzie włączać piec.
3. Sprawdzamy, czy wszystko się zgadza i nazywamy naszą funkcję. Potwierdzamy jej utworzenie przyciskiem w górnej części ekranu. Właśnie utworzyliśmy nową funkcję grzewczą!
Funkcja – Wykonaj
Funkcja „Wykonaj” pozwala zgrupować kilka operacji pod jednym przyciskiem w aplikacji, np. wychodzę na taras i włączam kilka sekcji oświetlenia na raz.
- Rozpoczynamy klikając na ikonę „Dodaj działanie”
2. Wybieramy z listy urządzenia, które nas interesują, krótkie kliknięcie na daną ikonę powoduje rozwinięcie listy jego parametrów.
3. Wybieramy parametr, którego wartość będziemy zmieniać i klikamy na przycisk „Zrobione”.
4. Ponawiamy kroki z punktów 2 i 3, jeśli chcemy dodać więcej urządzeń.
5. Poprzez krótkie kliknięcie na ikonę danego parametru z listy można przejść do ustawienia jego wartości.
6. Ustawiamy w tym przypadku wartość docelowej temperatury poprzez zmianę pozycji suwaka lub znakami plus i minus.
7. Sprawdzamy, czy wszystko się zgadza i nazywamy naszą funkcję. Potwierdzamy jej utworzenie przyciskiem w górnej części ekranu. Właśnie utworzyliśmy nową funkcję wykonawczą!
Funkcję możemy uruchamiać poprzez krótkie kliknięcie na jej ikonę w zakładce „Funkcje” lub w zakładce „Ulubione” (jeśli dodaliśmy ją do ulubionych i zaznaczyliśmy w ustawieniach „Grupuj ulubione funkcje”).
Powiadomienia push
Powiadomienia typu push powiadamiają nas o konkretnej akcji nawet wtedy, kiedy akurat nie mamy otwartej aplikacji na telefonie np. o zalaniu mieszkania. Powiadomienia pojawiają się na pasku stanu telefonu. Powiadomienia mogą zostać ustawione dla wybranych funkcji oraz urządzeń.
Powiadomienia dla funkcji ustawiamy poprzez wejście w jej edycję i zaznaczenie „Powiadomienia push”. Możliwe jest również ustawienie własnej treści powiadomienia poprzez kliknięcie na „Treść powiadomienia”.
- W celu ustawienia powiadomień dla konkretnego urządzenia należy wejść w jego ekran sterowania, a następnie w ustawienia, później klikamy pasek o nazwie „Powiadomienia”.
2. Z listy parametrów wybieramy parametr, który chcemy ustawić poprzez krótkie naciśnięcie na jego nazwę.
3. Podczas ustawiania powiadomienia dla danego parametru mamy do wyboru kilka warunków(widoczne w górnej części ekranu) oraz czas po jakim komunikat pojawi się na pasku stanu, np. jeśli wartość parametru bateria będzie mniejsza niż 10% przez 2 godziny, powiadom mnie wyświetlając komunikat o ustalonej treści.
Ustawienia
W ustawieniach możliwe są zmiany dotyczące konta użytkownika(imię, nazwisko, zmiana hasła), ogólne dotyczące aplikacji oraz prywatności(np. przysyłanie materiałów marketingowych)
W przypadku ustawień ogólnych możliwa jest:
- zmiana wielkości przycisków
- zmiana kolorystyki aplikacji na ciemną lub jasną
- zmiana ustawień centrali Auraton Pulse(lokalizacja, kolor diody powiadomień)
- włączenie opcji grupowania ulubionych funkcji w zakładce „Ulubione”
- ustalenie taryfy energii elektrycznej, jeśli mamy podłączone urządzenia, które mierzą zużycie energii danych urządzeń wykonawczych
Lokalizację centrali Auraton Pulse można ustawić poprzez wprowadzenie adresu lub wyszukanie aktualnej lokalizacji telefonu/tabletu, a następne zatwierdzenie przyciskiem „Uaktualnij”.
W zakładce „LED” w ustawieniach Auraton Pulse możemy wybrać kolor diody powiadomień na urządzeniu oraz ustawić suwakiem jasność jej świecenia .
Podczas ustalania taryfy energii elektrycznej należy najpierw wybrać walutę poprzez kliknięcie na ikonę flagi i późniejsze uzupełnienie stawki na kWh. Zmiany zatwierdzamy przyciskiem.
Aktualizacja oprogramowania urządzeń peryferyjnych
System Auraton Smart pozwala na zdalne aktualizowanie oprogramowania urządzeń peryferyjnych, jak np. termostat Heat Monitor(HM), czy głowica termostatyczna Radiator Controller(RC). Aktualizacja odbywa się drogą radiową(OTA), po której zawsze następuje ponowne uruchomienie danego urządzenia. W przypadku, jeśli po wgraniu nowego oprogramowania urządzenie zostanie wzbogacone o funkcje, które nam nie odpowiadają, to jest możliwe ręczne przywrócenie poprzedniej wersji zgodnie z instrukcją danego typu urządzenia.
- Czerwony znacznik informuje, że dla danego urządzenia jest oczekująca aktualizacja. W celu jej przeprowadzenia przechodzimy do ekranu sterowania np. głowicą termostatyczną poprzez dłuższe naciśnięcie jej ikony.
2. „Podążamy” dalej za znacznikiem i klikamy ikonę ustawień urządzenia. Na następnym ekranie naciskamy „Uaktualnienie oprogramowania”.
3. Klikamy „Uaktualnij”. Aktualizacja może trwać od kilku do kilkunastu minut i w tym czasie centrala Auraton Pulse nie będzie odpowiadać na komendy wydane z aplikacji. Po aktualizacji powinien zniknąć czerwony znacznik, jeśli to nie nastąpiło, przechodzimy wspomniane kroki jeszcze raz.